Media & Learning conferentie 2016; volledig verslag

Media & Learning conferentie 2016; volledig verslag

Op 9-11 maart vond de Media & Learning 2016 Conferentie plaats in Brussel. Drie dagen lang kwam een breed scala aan Media & Leren onderwerpen voorbij. Naast een persoonlijke impressie is er nu ook een uitvoerig public Report verschenen, verzorgd door de Media & Learning Association. In dit artikel vind je alle verzamelde reviews en opnames.

Introduction  of the media & Learning 2016  Report
The Media & Learning Brussels 2016 Conference was organised by the Flemish Ministry of Education and Training and the Media & Learning Association with the support of the European Commission, DG Connect. It took place on 10-11 March 2016 in the Ministry Headquarters in Brussels and involved 290 participants from 30 countries who came together to discuss the impact of media in teaching and learning and media literacy. You can find the report and links to recordings  at the 'Links' section of this webpage

Verslag van de pre-conferentie
Voorafgaand aan de conferentie van 10 en 11 maart vond  op woensdag 9 maart de preconferentie plaats. Dinsdagavond arriveerde ik in Brussel, zodat ik fris en uitgerust de twee keynote sessie van de preconferentie op woensdagochtend kon modereren. Twee verschillende maar zeer interessante lezingen. 

Jörn Loviscach trapte de pre-conferentie af met een lezing over videos, quizzes, and flipped teaching: lessons learned. Jorn is heel bekend op Youtube vanwege zijn vele video's met uitleg over wiskunde die hij online heeft staan. Ook heeft hij een MOOC: Differential Equations in Action gemaakt die op Udacity is te volgen.Jorn heeft veel geëxperimenteerd met video en flipping the classroom. Jeroen Bottema heeft over zijn lezing een mooie blogpost geschreven.

Daarna was het de beurt aan Jos Fransen. lector Teaching, Learning & Technology Inholland. Hij kwam met  een bijdrage over de didactische inzet van video om interactie in het leerproces te ondersteunen. een bijzonder interessante lezing maar wel een die je nog eens terug moet kijken om alle concepten die werden gepresenteerd goed in je op te nemen. Jeroen Bottema ( Inholland) deed hierover verslag en collega Tom Visscher maakte hiervan een opname..

Later die ochtend werden nog drie presentaties verzorgd. Erik Boon (VU)  verzorgde een presentatie over Bridging the gap between Pro and DIY: almost effortless recording for teachers waarover hij later nog verslag doet op deze site. 

Clive Young (University College London), vertelde over The impact of video becoming mainstream across the whole UCL campus. Belangrijk om te beseffen volgens Clive is dat de ondersteuning aan de early adopters heel andere eisen stelt dan het ondersteunen van early majority en zeker van de late majority.

Hij attendeerde ook op Linda.com als goede website voor ondersteuning. Zijn slides van de presentatie zijn hier te bekijken.

Sonia Hertzner (Friedrich-Alexander-Universität, Erlangen-Nürnberg in Duitsland), eindigde de ochtendsessie met een presentatie over een project waarin studenten en docenten van de universiteit met behulp van een zogenaamde ‘video rucksack’ video-opnames en weblectures maken. Een interessante low budget benadering die gekoppeld wordt aan een begeleidingstraject. 

Jeroen Bottema (InHolland) heeft hierover een interessante blogpost geschreven.

 

 

 

 

Middagprogramma
Tijdens het middag programma werd er flink gediscussieerd over vier verschillende onderwerpen

Quizzes & interactive tools Re-use & re-purposing Cutting, annotating, editing & searching Virtual Reality, 4K & 3D video

Ook  kon je meedoen aan een workshop waar met deelnemers in tweetallen met  iMovie binnen een 1,5 uur een geheel videoproject konden maken, een uitdaging die ik ben aangegaan. Ontwerp, productie en postproductie en tot slot de presentatie. Een leuke en geslaagde uitdaging onder leiding van enthousiaste en kundige begeleiders. Een tool ook die uitstekend in te zetten is overigens binnen de onderwijspraktijk.

Discussie
Tijdens het laatste deel van de middag vond een paneldiscussie plaats die interessant was. Er werden drie stellingen geponeerd:

1. Laat je  zowel studenten als docenten alles op een server zetten ( A)  of screen je op kwaliteit?(B)
2. Wat doe je als je weinig budget hebt: 25 procent van je zalen irichten (A) of  kiezen voor de backpack oplossing?(B)
3. De 3de vraag ging over de aard van ondersteuning en hoe die te verkrijgen? Binnen of buiten de instelling?

De conclusie was dat er vaak een combinatie van beide antwoorden aangeboden wordt op de instellingen maar dat het wel goed is om het in zo'n stelling te gieten omdat je uitgangspunten duidelijk worden. Tom Visscher eindigde de sessie met het B voor bier voorstel, het startschot voor een geslaagde borrel na afloop van een geslaagde pre-conferentie:-)

Mijn indruk van de conferentie
Twee dagen lang zijn we ondergedompeld geweest in een scala aan Media en Leren onderwerpen. Er was veel aandacht voor media literacy en ethiek;  Building trust in an age of uncertainty and extremisme. Maar ook voor video en creativiteit waar Lego niet ontbrak. Geef alle personen in de zaal 6 legoblokjes en 30 seconden om een eend te maken en je krijgt niet 1 dezelfde eend, beweerde ze. Een blik op alle geproduceerde eenden werpend zou dat zo maar kunnen zijn :-) 

Het nut van reflecterende video vond ik een interessante. De kijker werd gevraagd hoeveel beslissingen een docent in 1 minuut moet nemen in een klas waar leerlingen binnen die minuut een opdracht moesten uitvoeren. De video werd achteraf getoond met tekstwolkjes waar alle (20!) besluiten werden  verduidelijkt. Een goedkope maar doeltreffende manier om zaken inzichtelijk te maken. Ook heb ik een presentatie bijgewoond waar beginnende docenten gecoacht werden m.b.v. een oortje. Dat blijkt namelijk sneller en beter te gaan dan traditionele coachings-technieken.En uiteraard kon je de Oculus Rift uitgebreid bekijken en bespreken in een workhop hierover.

Foto-impressie

Inzichten
Ook zijn we langzamerhand aangekomen bij het inzicht dat we niet méér tools nodig hebben maar dat we de tools die er zijn beter moeten benutten. Merkbaar was ook dat middelen en met name het gebrek eraan, instellingen dwingt goed te kijken wat wel en niet te doen op het gebied van media en leren en de ondersteuning ervan. Jörn Loviscach deed hierover een duit in het zakje mbt het produceren van MOOC''s. Video is namelijk het duurste  onderdeel van een MOOC productie en je kunt ook met simpele (DIY) middelen deze video's produceren, bv door opnames tijdens colleges te maken en deze beschikbaar te stellen. 
Pedro de Bruyckere kwam ook nog een paar mythes doorprikken zoals de leerpyramide van Bales, die eigenlijk een kubus blijkt te zijn en die over leerstijlen. Hier vind je een interessante pdf van zijn hand over deze mythes. Mocht je hierin verder geinteresseerd zijn dan is zijn boek Urban Myths about Learning and Education een aanrader. Tot slot ontbrak de attendering niet dat docenten hun digitale vaardigheden moeten verbeteren om die van hun studenten te kunnen bijhouden, geen nieuwe boodschap maar toch goed om weer even bij stil te staan.
 
 
 
 
 
Netwerken, netwerken, netw...
Al met al weer een interessante conferentie met veel netwerkmogelijkheden. Want vaak leveren die interessante gesprekken met collega's uit het veld veel inzichten, betrokkenheid en ideeën op. En zo stapte ik vrijdag in de namiddag geinspireerd de trein in op weg naar huis....
 

Esther Breuker, hoofdredacteur

Alle Powerpointpresentaties, een Media & Leren Association verslag, incl. links naar alle opnames vanuit de grote zaal en de uitreiking van de Medea Awards, worden eind maart beschikbaar gesteld en aan dit artikel toegevoegd..