Flipped classroom, waarom zou je het willen?

Flipped classroom, waarom zou je het willen?

Iedereen heeft het tegenwoordig maar over “the flipped classroom” of “flip de klas”. Wat is het? Hoe doe je het? Waarom zou je het willen? Als je het goed doet bereiden studenten zich beter voor op bijeenkomsten en is er sprake van dieper leren tijdens de contactmomenten.Dat lijkt ons een prima om reden om even wat meer informatie te bekijken.

KU Leuven beschrijft het concept ’the flipped classroom’ uitgebreid op hun website met tips en voorbeelden.

In het flipped-classroommodel bereiden studenten contactmomenten voor, zodat je tijdens de contacttijd kan inzoomen op de toepassing en diepere verwerking van de stof. Ook achteraf kunnen studenten de leerstof nog verder verwerken. Dit is het omgekeerde (vandaar de naam ‘flipped’) van het traditionele model, waarin de eerste kennismaking met de leerstof tijdens de contacturen gebeurt, en de verwerking achteraf plaatsvindt. Er bestaan verschillende concrete invullingen van het flipped-classroommodel (zie ‘Aan de slag: concrete invulling van jouw flipped classroom’).

Het flipped-classroommodel kan leiden tot een (meer) efficiënte en effectieve invulling van de contacttijd door:

  • Inspelen op voorkennis
  • Misconcepties sneller opsporen
  • Gerichte feedback
  • Leeractiviteiten die bijdragen aan de hogere niveaus van leerdoelen

Kennisnet heeft een kennisclip over het model en de oorsprong ervan gemaakt: 

Docenten van een nogal ver weg gelegen school bedachten een oplossing voor hun studenten die veel lessen moesten missen vanwege de afstand. Uit dit idee zijn allerlei varianten ontstaan zoals bijvoorbeeld het gebruik van filmpjes bij de Khan Academy.

Erno Mijland  schrijft in zijn blog  7 verschillende eenvoudige manieren hoe je video’s kunt maken om te gebruiken wanneer je wil gaan flippen  zoals:

1. De Commoncraft-stijl

De 'In plain English'-serie van Commoncraft is een mooi voorbeeld van hoe je goede uitlegfilmpjes maakt.

2. De TED-stijl

Neem de uitleg (een les, een college) simpelweg met een of meer camera's op.  Interessant is het werken met een 'split screen': een deel van het scherm is voor de spreker, in een ander deel zie je de slides voorbij komen.

3. De screencast

Met een screencast combineer je alles wat je op het scherm laat gebeuren met een audio-opname van je stem.

4. De RSA-Animate stijl

Waarin een verhaal in audio geïllustreerd wordt met (aan)tekeningen in de vorm van een mindmap.

5. De IRL-stijl
Wat betekent de lesstof in real life (IRL). Ga naar buiten en laat het zien in een verhalend filmpje.

6. De 'stop motion'-stijl
Stop motion is de videovariant van het flipboek, waarbij snel achter elkaar afgespeelde afbeeldingen de suggestie van beweging geven.

7. Het interview
Maak een filmpje in de vorm van een interview met een (ervarings)deskundige. 

Deze manieren wordt nader toegelicht. Mijland besluit zijn blogpost met algemene tips en opmerkingen. Een aanrader