Sig Media and Education @SURF Academy verslag 3: Van concept naar clip

Sig Media and Education @SURF Academy verslag 3: Van concept naar clip

Tijdens de bijeenkomst van de SIG afgelopen 6 oktober volgde ik de workshop van concept naar clip van Annemarie Zijlmans en Han Smolenaars (WUR). We kregen een open verhaal over de ondersteuning en scholing voor docenten bij de WUR met betrekking tot onderwijs video’s.

In Wageningen bieden ze aan alle docenten eerst een introductie. Onder een kennisclip wordt verstaan: Een filmpje waarin je uitleg of instructie geeft aan één student.

Hierbij geven ze de tips:

  • Stel je voor dat je uitleg geeft aan je beste vriend,
  • Eén op één
  • Realiseer je steeds, je spreekt tegen één persoon.
  • Behandel één onderwerp
  • Maximaal 5-7 minuten (de ervaring leert dat als je dit zegt, de clips 8- 9 minuten gaan duren)

In Wageningen hebben ze vier onderwijsfuncties gedefinieerd voor het gebruik van video:

  1. Oriënteren: bijvoorbeeld een introductie filmpje op een module
  2. Verwerven: kennisoverdracht (diverse voorbeelden)
  3. Verwerken: Studenten krijgen de opdracht om een video te maken bijvoorbeeld:

(N.B. de eerste upload van deze studenten had meer dan 3000 views!)

4. Terugkoppeling feedback: bijvoorbeeld een eenmalige terugblik op de cursus of bijvoorbeeld iedere vrijdagmiddag feedback op wat er de afgelopen week is gedaan.

Er is een studio ingericht met greenscreen, 2 camera’s en een autocue. Ze hebben een native Engelse student assistent die filmpjes kan inspreken.

Technische opnamemogelijkheden bij de WUR:

  • Instructiefilmpjes als voorbereiding op een bijeenkomst: bijvoorbeeld een instructievideo over pipetteren. Deze video moeten studenten verplicht kijken voor practicum.
  • Powerpoint van docent met uitleg
  • Screenrecording: studenten moet een handeling zien,  niet de docent
  • Combinatievorm:  talking head en videobeelden (bijvoorbeeld natuurbeelden), met greenscreen, waarbij een video op de achtergrond wordt geprojecteerd
  • Animaties 

 

Annemarie vertelt over docenten die veel studiotijd gebruiken, omdat ze vaak nog niet helemaal klaar zijn met de voorbereiding.  Daar komen ze dan pas achter in de studio. Daarom hebben ze in Wageningen een training ontwikkelt van 2 dagdelen. 

Training 2 dagdelen (5 mensen)

Het eerste dagdeel bestaat uit het cameravrij maken met luchtige oefening (vertel iets over je weekend). Daarna gaan we voorbereiden voor scripts. De eerste oefening is een spreektekst uitschrijven.  Spreektekst is heel anders dan schrijftekst. Dus eerst hardop praten, daarna schrijven.

Autocue
In Wageningen werken ze met autocue, ook omdat je dan recht in de lens kijkt. En omdat je jezelf kunt herinneren aan een glimlach of waar je aan moet denken. Dat soort opmerkingen kun je er gewoon tussen zetten voor jezelf. Je hoeft de tekst niet uit je hoofd te leren. Na deze training hebben de meeste mensen hun eerste clip zo goed als klaar.

Het resultaat na de training:

  • Docent leert zo efficiënt mogelijk werken
  • De docent doet wat hij zelf kan
  • Wij ondersteunen waar nodig
  • De opname is niet perfect maar wel goed
  • Ieder clipje kost ongeveer 4 uur
  • We doen eigenlijk niet aan nabewerking

De laatste dia van de presentatie was het kostenplaatje van de ondersteuning bij de WUR:

Daarna moesten we zelf in tweetallen aan de slag met de bierviltje opdracht. Dit bleek nog best ingewikkeld in deze korte tijd.

 

Tot slot
Het was heel leerzaam om te zien hoe andere instellingen de ondersteuning inrichten. Deze ideeën neem ik weer mee in mijn eigen instelling.

Sanne Gratama van Andel, UU