Terugkijken op een geslaagde dubbelslag

Terugkijken op een geslaagde dubbelslag

Op 19 februari hielden zowel de SIG Media & Education als de SIG Open Education een bijeenkomst. En dat was niet toevallig zo. 's Ochtends stond het (her)gebruik en de betere doorzoekbaarheid van videomateriaal centraal. 's Middags volgde het delen van open educational resources, met welke business en governance modellen.

Vrijdag 19 februari stond in het teken van open educational resources (OER). Twee SIG's samen met SURFacademy organiseerden die dag 2 seminars over dit onderwerp: 1 over het (her)gebruik en betere doorzoekbaarheid van videomateriaal (SIG Media & Education), en 1 over de organisatie van het delen van OER (SIG Open Education). De bijeenkomsten waren apart te volgen, maar diegenen die de hele dag aanwezig konden zijn hebben een prima samenhangend aanbod gekregen.

Ochtendprogramma

's Ochtens was het seminar (Her)gebruik en betere doorzoekbaarheid van videomateriaal. De bijeenkomst behandelde best practices rondom het beter vindbaar en doorzoekbaar maken van videobestanden. Alle stadia kwamen voorbij. Ramon Bovenlander vertelde hoe bij de Erasmus universiteit opnemen van colleges, opslaan en via een portaal weer terugvinden geregeld was. Via een opgenomen weblecture vertelde Maarten Noom (UvA/HvA) over de problemen die je tegenkomt als je ouder materiaal wilt hergebruiken en de oplossing die zij gekozen hadden, Mediadistillery. Hij wil onderzoeken of zelfstandig leren, mits er volop materiaal beschikbaar is, kansrijk is.  Dit willen zij in een project testen. Een ieder werd uitgenodigd om mee te doen. Van deze presentatie is de opname al beschikbaar.

Joost de Wit & Mediadistillery 
Joost de Wit van de start-up Mediadistillery gaf een nadere toelichting wat er met dit product mogelijk is. Uitgangspunt zijn voice recognition en speech-to-text. Daar er meer oplossingen op dit gebied bestaan verwijzen we slechts naar hun website. Arjan van Hessen (UTwente, UU en Telecats) nam het stokje van hem over en ging over spraakherkenning door. Hij introduceerde de begrippen static metadata en dynamic metadata en introduceerde het concept van Clustering van onderwerpen, waardoor je door grote archieven  heen toch gemakkelijk de relevante clips kon vinden (dus niet de talloze hits oplossing die Google biedt).

Carlos Turró &  translectures project
Als klap op de vuurpijl presenteerde Carlos Turró (Universidad politechnica de Valencia) de resultaten van een Europees project op het gebied van video searching captions, waaraan ook de open universiteit meewerkt. Centraal staat de transcriptie en vertaling van weblectures. zijn PowerPoint is aan de links toegevoegd.

Middagprogramma: Delen van open educational resources: hoe organiseer je dat? 
‘s Middags volgde het seminar Delen van open educational resources: hoe organiseer je dat? Verschillende initiatieven kwamen voorbij. Hans de Four verzorgde de aftrap met Klascement, een Vlaams leermiddelennetwerk voor docenten, dat overigens ook bij Nederlandse docenten goed bekend en bezocht is. Via een gratis platform delen docenten gemodereerde (open)

Robert Schuwer & Wikiwijs
leermaterialen volgens internationale standaarden. Het bestaat al sinds 1998. Robert Schuwer vertelde over de hogeronderwijsvariant Wikiwijs, een online platform waarbinnen docenten van basis- tot universitair onderwijs open leermiddelen kunnen zoeken, vinden, (her)gebruiken, delen, beoordelen en ontwikkelen. Het platform werd vanaf 2009 ontwikkeld door Kennisnet en Open Universiteit.

Nicolai van der Woert & Van ‘governance of openness’
Nicolai van der Woert sprak in zijn presentatie,  Van ‘governance of openness’ tot ‘open governance’ – een ontwerpbenadering vanuit ecosystemen en complexe systemen,  over verschillende governance modellen in het onderwijs en het doorvertalen naar een business en financieel model. Hij maakte een onderscheid tussen ecosysteem als ontwerpmetafoor, complexe systemen en open business models for open education. Bij dit laatste vroeg hij zich af of dit werkte, hij had nog geen voorbeelden gezien.

 

Gráinne Conole, Bath Spa University & Reviewing the landscape of open practices

Ook 's middags kregen we een presentatie via videoconference aangeboden. Een goed verhaal van Gráinne Conole over het landschap van de verschillende soorten open aanbod. Wat wel opviel als je op één dag naar twee vc's kijkt, is hoe belangrijk de verbinding en de camera bij vc nog steeds zijn. Gráinne gaf haar presentatie zittend voor het scherm terwijl zij met een webcam werd opgenomen. Dit gaf niet zo'n mooi resultaat als 's ochtends bij Carlos Turró. Dit maakt het kijken (en onthouden!) juist iets moeilijker.

Afsluiting
Met een forum werd de middag afgesloten. Een welbestede dag, een goed initiatief om twee SIG's met een aanpalend onderwerp achter elkaar te laten presenteren. Dit verdient navolging.

Weblecture opnames van alle presentaties ( met dank aan SURF Academy)

Alle Powerpoint presentaties zijn als een PDF link aan dit artikel toegevoegd.

Open Education opnames van alle presentaties ( met dank aan SURF Academy)