instructie-weblecture

instructie-weblecture

Instructieweblectures geven een stapsgewijze uitleg over een onderwerp of toepassing met als doel een vaardigheid onder de knie te krijgen.
 Wat is een Instructie weblecture?                           Toepassen/analyseren

                                          

 Didactiek

Om een vaardigheid goed onder de knie te krijgen moeten studenten veel oefenen, liefst dus ook in de zelfstudietijd. Het is dan zaak dat ze het precies goed doen en zichzelf kunnen controleren. Een instructieweblecture kan hier dan goede diensten bewijzen.

Techniek

Het vervaardigen van Instructieweblectures  vraagt meestal om specifieke kennis van andere producten dan de reguliere weblecture programma's. De programma's bieden vaak vele andere mogelijkheden om opnames te verrijken. Natuurlijk kan je gewoon schermhandelingen opnemen gekoppeld aan een videostream (ofwel achteraf verrijken met videostreams), maar vooral het toevoegen van interactieve elementen heeft een meerwaarde voor studenten. 

Welke programma's worden veelal gebruikt in onderwijsland?

Techsmith Camtasia 

Aobe Captivate 

Screencast-o-matic

* My mediasite

> Screencast-o-matic is een gratis webbased programmaatje, Camtasia en Captivate zijn via Surfspot verkrijgbaar.

> De belangrijkste stap is om te identificeren welk programma het beste past bij het doel dat je hebt. De programma's hebben duidelijk sterke punten én beperkingen. Het is daarom zaak om je hier goed in te verdiepen of hulp in te roepen van AV specialisten zodat deze je hierbij kunnen ondersteunen. 

 Organisatie

Om docenten goed te ondersteunen in het maken van instructieweblectures is het nodig dat er aan drie elementen aandacht wordt geschonken:

1. Mogelijkheid en ondersteuning bij het installeren van programma's op computer/laptop van de docent

2. Didactische ondersteuning als het gaat om het indelen van de kennisclips (opbouw van de topics)
3. Ondersteuning in de opbouw van de clip zelf. (Loopt het verhaal goed, blijft het binnen de tijd?)

Het is aan te bevelen dat hierin zowel onderwijskundigen als av-professionals samenwerken om de docent (via workshops) te ondersteunen.