Docent

Handleiding

Pilot - live responsie college - @ Tilburg University geslaagd!

Q&A sessies zijn een geweldige manier om je studenten voor te bereiden op het examen en een effectieve en duurzame manier om vragen van studenten over het onderwerp van je cursus te beantwoorden. In dit artikel lichten we de aanpak en de voordelen toe van interactieve live Q...
lees meer
studio

De kennisclipstudio van LIMEL (KU Leuven)

Omwille van de toenemende vraag naar onderwijsvideo’s aan de KU Leuven, gingen we bij LIMEL (het Leuvens Instituut voor Media en Leren) in 2016 van start met de bouw van een eigen kennisclipstudio. Het doel was om een studio te bouwen waarin docenten en studenten met een minimum...
lees meer
clip

Verrijking van de leeromgeving door de inzet van video

Het lectoraat Teaching, Learning & Technology van hogeschool Inholland heeft een nieuwe animatie ontwikkeld voor het onderzoeksthema video.Deze animatie gaat in op wat je moet doen om de verschillende typen video te kunnen gebruiken...
lees meer
hulp voor docent

Masterclass @ SURF OWD 2017: Quickwins voor het maken van een effectieve kennisclip

Op woensdag 8 november is door de SURF SIG Media & Education een sessie verzorgd: Quickwins voor het maken van een effectieve kennisclip. Sprekers waren Jantine te Molder (Saxion Hogeschool) en Martijn Hoeke (Hogeschool Van Hall Larenstein) die een actieve, leerzame en strak...
lees meer
onderzoekverslag

Hoe het opnemen van je gezicht in de cursusvideo's gevolgen heeft voor de betrokkenheid van studenten

Vaak vragen docenten zich af of nu wel zo het belangrijk is dat je gezicht in beeld is bij het maken van cursusvideo's. Sara Brown geeft in dit artikel hierop een antwoord refererend aan een verschenen onderzoeksrapport met als titel: 'the value of including the...
lees meer
event verslag

360 graden video in het onderwijs

Op 20 juni werden in een prettig koele ruimte bij SURF de innovation challenge winnaars van 2016-2017 gepresenteerd. Naast VR en AR was er ook een voorbeeld met 360 graden video. Redacteur Hans Bronkhorst was erbij en schreef over het 360 graden video onderdeel een verslag..
lees meer
tools

Quizzip

Om het kijken van studenten naar weblectures te richten en het denken van de student te activeren, ontwikkelde Erik Boon van het Audiovisueel Centrum van de VU, en redacteur bij Weblectures.nl, de applicatie Quizzip. Met deze tool kunnen docenten quizvragen verbinden aan...
lees meer
hulp voor docent

UM over formats, copyrights & Mayer

Onlangs leverde UM een nieuwe ondersteuningsplatform op over video en onderwijs. Een onderdeel ervan zijn clipjes over videoformats, een Engelstalige clip over copyright en een aangepast en vertaalde clip over Mayer. Deze materialen wil UM graag delen! In dit artikel vind je...
lees meer
projectverslag

Automatisch zelf je les opnemen? Dat kan nu in Den Haag!

Hogeschool Inholland heeft sinds april 2014 op haar locatie in Den Haag een collegeruimte voorzien van video-opnameapparatuur waar je als medewerker automatisch college-activiteiten mee kunt opnemen: live lecture capturing. Zac Woolfitt, onderzoeker bij het lectoraat Teaching,...
lees meer
Handleiding

​Student-generated video

Tegenwoordig beschikken studenten via hun mobiele devices over gereedschappen om snel en laagdrempelig eigen videoproducties te maken en deze te delen met anderen. In deze bijdrage aandacht voor hoe student-generated video kan bijdragen aan het leren. De student als regisseur...
lees meer

Pagina's

Abonneren op Docent